Telefon 22 502 31 62    Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

maskmask

Najczęściej popełniane błędy księgowe

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych błędów jest niepoprawne ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Zazwyczaj przyjmuje się, że jest on równoznaczny z chwilą wykonania usługi lub przyjęcia towaru. Jednak jeżeli wcześniej otrzymaliśmy część lub całość zapłaty - w tym przedpłatę, zaliczkę, zadatek - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia danej kwoty. Kolejny błąd to przydzielanie przychodów do niepoprawnych okresów rozliczeniowych. Prowadząc księgowość bez pomocy specjalisty łatwo zapomnieć, że to nie data wystawienia faktury, a moment wykonania usługi lub dokonania sprzedaży decyduje o tym, w jakim miesiącu należy ująć wynagrodzenie. Wiele firm ma także problemy z błędnym identyfikowaniem stawek VAT w fakturach. I chociaż sporadyczne pomyłki nie prowadzą do poważnych rozbieżności, to niepoprawna klasyfikacja ciągnąca się przez szereg miesięcy może mieć wpływ na porządek w dokumentacji. Istotną kwestią jest także dokonywanie remanentów. Nie każdy wie, że obowiązują dwa osobne rozliczenia - jedno z datą 31 grudnia, drugie tworzone 1 stycznia następnego roku. Każda firma powinna pamiętać także o właściwym zakresie takiej inwentaryzacji, który jest określony przez obowiązujące przepisy i powinien zawierać towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady.

Pomyłki w rozliczeniach - jak uniknąć?

Częstym błędem popełnianym w księgowości małych i dużych firm jest księgowanie faktur bez odpowiedniego NIP-u nadawcy. Podanie takiej informacji jest niezbędne, gdy nabywca jest zidentyfikowany dla podatku VAT w Polsce i działa w charakterze takiego podatnika.

Błędna faktura powinna zostać skorygowana poprzez wystawienie jej korekty lub stworzenie odpowiedniej noty. Dbałość o takie elementy ma związek z czytelnością prowadzonej przez nas dokumentacji i przejrzystością księgowości. Warto wspomnieć, że dla wielu przedsiębiorców kłopotliwą kwestią jest także rozstrzygnięcie, co możemy zaliczyć do kosztów firmowych oraz to, jak sklasyfikować koszty związane z transakcjami zagranicznymi.