Jakie są rodzaje ksiąg rachunkowych?
Istnieje kilka rodzajów ksiąg, które powinny być prowadzone przez określone przedsiębiorstwa działające na terenie naszego kraju. Prowadzeniem ksiąg powinny zajmować się kompetentne osoby wyznaczone w danej firmie lub też biuro rachunkowe, z którym dana firma współpracuje.
Rodzaje ksiąg rachunkowych
Wyróżniamy kilka rodzajów ksiąg rachunkowych, do których zaliczamy:
- dziennik
- księgę główną
- księgi pomocnicze (ewidencji analitycznej)
- zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych
- wykaz składników aktywów i pasywów
Specyfika poszczególnych rodzajów ksiąg rachunkowych
- Dziennik — prowadzony jest w celu zapisywania w porządku chronologicznym wszystkich operacji gospodarczych w danym przedsiębiorstwie. Zapisy w dzienniku powinny być kolejno numerowane, a sumy zapisów (czyli obroty) liczone w sposób ciągły.
- Księga główna zawiera zapisy o zdarzeniach w ujęciu systematycznym. W księdze głównej znajdują się dane zarejestrowane uprzednio lub równocześnie w dzienniku zdarzeń, zgodnie z zasadą podwójnego zapisu. Zapisów w księdze głównej dokonuje się w kolejności chronologicznej.
- Księgi pomocnicze zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem informacji umieszczanych w księdze głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym. Jest to wyodrębniony system ksiąg, kartotek, komputerowych zbiorów danych itp., które są zgodne z saldami i zapisami w księdze głównej. W księgach pomocniczych mogą być prowadzone m.in.:
-
spis środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i dokonanych od nich odpisów amortyzacyjnych
-
rozrachunki z kontrahentami
-
rozrachunki z pracownikami
-
operacje sprzedaży (faktury i inne dowody sprzedaży)
-
dane o operacjach zakupu (obce faktury i inne dowody)
-
dane na temat wszystkich ponoszonych kosztów
-
Zestawienia prowadzone są na podstawie zapisów w księdze głównej. Powinny być dokonywane na koniec każdego okresu sprawozdawczego. Obroty z zestawienia muszą być zgodne z obrotami z dziennika.
- Wykaz składników aktywów i pasywów to tzw. inwentarz, który sporządzany jest przez podmioty, które wcześniej nie prowadziły ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą. W innych przypadkach rolę inwentarza spełnia zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych.