Telefon 22 502 31 62    Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

maskmask

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Majątek firmy musi być udokumentowany, czyli potwierdzony, że został nabyty legalnie. Przedsiębiorca prowadzi więc ewidencję środków trwałych, jeśli oczywiście rozlicza się na zasadach ogólnych lub ryczałtu ewidencjonowanego.  Rozliczanie środków trwałych obejmuje rzeczowe składniki majątku należące do firmy. Prowadzone są odpisy amortyzacyjne, więc trzeba mieć wiedzę na ich temat.

Czym są środki trwałe?

Środki są własnością przedsiębiorstwa. Mogą być zakupione lub wyprodukowane przez firmę, ale zawsze kompletne i nadające się do użytku. Należą do nich: grunty, budynki, lokale, pojazdy maszyny, urządzenia oraz przedmioty, których czas używania wynosi minimum 1 rok, a wartość graniczną wynosi 10.000 zł netto. Środki trwałe muszą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, ale mogą być również wydzierżawiane na podstawie zawartej umowy, Jeśli chodzi o maszyny i sprzęt, nie mogą być oddane do naprawy lub znajdować się poza zakładem. W rachunkowości środki trwałe są aktywami, czyli majątkiem przedsiębiorstwa i podlegają rozliczeniom.

W jaki sposób prowadzić ewidencję środków trwałych?

Każde przedsiębiorstwo jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji majątku. Musi ona zawierać: datę zakupu aktywów, przyjęcia ich do używania, dokument potwierdzający nabycie, klasyfikację, wartość środków trwałych, stawkę amortyzacyjną oraz kwotę amortyzacji. Ważnym elementem, jest wartość początkowa przedmiotu. Wskaźnik jest istotny, by Biuro rachunkowe Akro z Warszawy mogło obliczyć amortyzację. Wartość to cena zakupu powiększona o koszty nabycia majątku: transport, ubezpieczenie, uruchomienie, opłaty notarialne itd. Jeżeli firma zakupiła urządzenia za granicą, dolicza podatek akcyzowy oraz cło. Środek trwały może być wyprodukowany we własnym zakresie, więc wartością początkową są wówczas wynagrodzenia dla pracowników, kwota zakupu składników majątku i pozostałe koszty. Środki trwałe mogą zostać otrzymane w spadku czy uzyskane w formie darowizny, ale muszą być udokumentowane.